سایت شماره یک:

 

 

 کاربردهای مولکولارسیو ها

 

  •  کاربرد مولکولارسیو 3A عبارتند از:

– رطوبت زدایی از هوای فشرده

– نم زدایی از الکل (اتانول)

– رطوبت زدایی از الفین ها

– رطوبت زدایی از گاز کربنیک

– رطوبت زدایی از CNG

– رطوبت زدایی از گازهای مبرد مانند R134a 

  •  کاربرد مولکولارسیو 4A عبارتند از:

– رطوبت زدایی عمیق از هوای فشرده

– رطوبت زدایی از CNG

– حذف متانول از جریان های گازی و مایع مختلف 

  •  کاربرد مولکولارسیو 5A عبارتند از:

 – خالص سازی هیدروژن

– رطوبت زدایی و گوگردزدایی از گاز طبیعی

– جداسازی گاز کربنیک از جریان های گازی مختلف

– جداسازی نرمال و ایزو پارافین ها در فرآیندهای فاز بخار 

  •  کاربرد مولکولارسیو 13X عبارتند از:

– حذف رطوبت و گاز کربنیک از هوای فشرده در واحد جداسازی هوا (ASU)

– حذف رطوبت و آمونیاک از جریان های گازی مختلف

– بی بو کردن یا حذف مرکاپتان از گاز مایع (LPG)

– تولید اکسیژن توسط فرآیند PSA

 

کاربردهای متداول آلومینا اکتیو 

  • جاذب رطوبت از هوا

آلومینا اکتیو می‌تواند به عنوان دسیکانت در فرآیند جذب رطوبت از هوای فشرده استفاده شود. همچنان که هوای مرطوب از میان مواد جاذب عبور می‌کند، مولکول‌های آب درون ساختار متخلخل جاذب به دام افتاده و در نهایت هوای خشک از بستر جاذب خارج می‌گردد.

آلومینا اکتیو (آلومینای فعال) تأمین شده از سوی شرکت پتروتات می‌تواند رطوبت را از هوا تا ۲۰٪ وزنی خودش در رطوبت نسبی ۵۰٪  جذب کند. این امر موجب می‌گردد که نقطه شبنم هوای خروجی بسته به شرایط فرآیندی تا ۵۰- درجه‌ سانتی‌گراد کاهش یابد. از دیگر مزایای آلومینا اکتیو شرکت پتروتات عمر مفید بالای آن به دلیل مقاومت مکانیکی مطلوبش است. این جاذب معمولا در اثر کاهش فشار (درایرهای جذبی PSA) رطوبت خود را دفع کرده و احیاء می‌گردند.

 

  • فرآیند بازیافت گوگرد

دی اکسید گوگرد (SO2 ) پس از دمیدن هوا در هیدروژن سولفید ورودی به واحد SRU در دمای بالای 1000 درجه سانتی‌گراد تولید می‌گردد و پس از اختلاط با H2S در حضور کاتالیست آلومینای فعال به گوگرد جامد تبدیل می شود.

آلومینا اکتیو شرکت پتروتات برای مقدار تبدیل بالای H2S/SO2 در بستر کاتالیست طراحی شده است. یکی از مزایای کاتالیست کلاوس شرکت پتروتات نسبت بهینه میکرو، مزو و ماکروحفرات است که دسترسی به مکان های فعال (active site) را به حداکثر میزان ممکن می‌رساند.

 

  • جاذب فلوراید

آلومینا اکتیو برای حذف فلوراید از آب آشامیدنی استفاده می شود. وجود فلوراید در آب باعث بیماری های استخوانی و همچنین کاهش هوش کودکان می شود. این جاذب می تواند فلوئور مضر برای بدن انسان را در آب جذب و حذف کند و می تواند برای زدایش فلوئور و آرسنیک و رنگ زدایی از فاضلاب و غیره استفاده شود. آلومینا اکتیو دارای سطح ویژه وسیع و منافذ زیادی است و می تواند به عنوان خشک کننده (دسیکانت) استفاده شود و دارای میل به ترکیب قوی با اکسیدها ، اسید استیک ، آب است. آلومینا فعال یک خشک کننده عمیق آب و یک جاذب است که مولکول های قطبی را جذب می کند. 

در مقایسه با رزین های تبادل یونی ، آلومینا اکتیو اثر جذب و فلوئور زدایی بهتری دارد و 6400 گرم فلوئور را در هر متر مکعب جذب می کند.

 

رطوبت زدایی از هوای فشرده در صنعت چگونه است؟

هوای فشرده به عنوان منبع انرژی و به عنوان هوای فعال استفاده می شود. به عنوان منبع تغذیه، هوای فشرده اغلب برای تامین انرژی ماشین های پنوماتیکی مانند مته ها، چکش ها ، آچارها و آسیاب ها استفاده می شود.

هوای فشرده هوایی است که مستقیماً با محصول تماس پیدا می کند. به همین دلیل باید تمیز ، خشک و عاری از آلودگی باشد.

برای اطمینان از رعایت این استانداردها، از کمپرسورهای هوای بدون روغن به همراه سایر تجهیزات برای تمیز کردن و خشک کردن هوای فشرده استفاده می کنند.

 

برخی از صنایع اصلی که از هوای فشرده استفاده می کنند عبارتند از:

 

مواد شیمیایی

تولید کنندگان مواد شیمیایی می خواهند از کیفیت محصولاتی که ارائه می دهند اطمینان حاصل کنند. به دلیل فرار بودن مواد شیمیایی، مهم است که هوای فشرده مورد استفاده تمیز و عاری از دود روغن باشد.

موارد استفاده در این صنعت شامل جابجایی مواد (material handling) و خشک کردن محصول (product drying) است.

 

خودرو

هوای فشرده نقش اساسی در تولید و ساخت خودرو دارد. از روبات‌های مونتاژ تا روبات‌هایی که از ابزارهای اسپری هوای فشرده برای پایان رنگ استفاده می‌کنند. این نشان می دهد که صنعت خودرو برای تولید خودروهای با کیفیت به کمپرسورهای هوا متکی است.

 

مصارف صنعتی

هوای فشرده به طور گسترده در کاربردهای صنعتی از جمله ساخت و ساز ، مشاغل  مکانیکی ، تعمیر و نگهداری جاده ها ، کارخانه های تولیدی ، خطوط تولید و بسیاری از فرآیندهای صنعتی استفاده می شود.

 

صنایع غذایی

از آنجایی که هر غذا یا نوشیدنی باید برای مصرف انسان مناسب باشد، هر هوای فشرده ای که با آن تماس پیدا می کند باید استانداردهای بهداشتی و ایمنی سختگیرانه را رعایت کند.

در این صنعت، برخی از کاربردهای رایج هوای فشرده، استفاده از آن در جابجایی محصولات، دستگاه های پرکن مواد غذایی ، پمپ های بسته بندی و مایعات است.

 

داروسازی

شرکت های داروسازی از هوای فشرده به عنوان هوای مورد نیاز برای تمیز کردن، تهویه و جابجایی محصول و همچنین بسته بندی داروها استفاده می کنند.

با توجه به استانداردهای بالای سلامت و ایمنی داروها باید همیشه، هوای فشرده بسیار استریل مورد استفاده قرار میگیرد.

 

منبع: پتروتات

 

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر